Veel gestelde vragen

Hoelang bestaat Paintball en waar is het ontstaan?

In de jaren 80 is Paintball ontstaan en wel in de Verenigde Staten. Aldaar werd een spel ontwikkeld waar men elkaar middels een verfkogels te lijf gaat.

Al in 1970 vond James Hale van Daisy Manufacturing het eerste paintballgeweer uit. Deze paintballgun was echter gemaakt voor voor boeren zodat deze eenvoudig bomen en vee konden markeren. Het eerste paintball-spel werd in 1981 (plaats van handeling: New Hampshire) door Bod Gurnsey, Hayes Noel en Charles Gaines gespeeld.

Is Paintballen gevaarlijk?

Mits de veiligheidsmaatregelen in acht genomen, is Paintballen niet gevaarlijk. Een schot op het lichaam kan pijnlijk zijn en blauwe plekken opleveren. Daarom dragen spelers paintball-suits en zijn zij verplicht een helm te dragen. Voor Kinder-Paintball worden overigens een andere uitrusting en speciale (op kinderen afgestemde) markers gebruikt. Kinderen spelen dus niet met hetzelfde materiaal als volwassenen.

Voor aanvang van het paintball-spel geeft Paintball Time u een instructie.

Welke speltypes bestaan er met Paintballen?

Speltypes gaan door voor diverse benamingen. Onder meer de volgende:

Total elimination/Team Deathmatch: Dit is veruit het meest gespeelde spel bij paintball. Het spel bestaat uit twee groepen die elkaar proberen uit te schakelen door ieder lid van de tegenpartij af te schieten.
Capture the flag: In beide kampen wordt een vlag gelegd. De doelstelling van dit spel is om de vlag van de tegenpartij te veroveren en in het kamp te brengen. De partij die als eerste de vlag van de tegenpartij in het eigen kamp weet te brengen is de winnaar.
Central flag: In het midden van het speelveld is een vlag verstopt. Beide partijen trachten de vlag zo spoedig mogelijk te lokaliseren en te veroveren. Ook in dit geval is de partij die als eerste de vlag binnenbrengt de winnaar.
Presidentenspel: Ieder team heeft een president. Als de president 'out' is, dan is het spel afgelopen. Dit is een tactisch spel, omdat het doel is om de president of VIP te beschermen.
AU-game: Lijkt op de variant Total Elimination/Team Deathmatch, maar een speler is niet uitgeschakeld nadat hij geraakt is. Pas wanneer een speler 'Au' roept is hij uitgeschakeld. Het team waarvan de laatste speler overblijft is het winnende team.
Free-For-All/Last man standing: Dit speltype is in principe gelijk aan Total Elimination/Team Deathmatch. Het verschil is dat iedereen ieder voor zich speelt en niet in teamverband zoals in het andere speltype.

De paintballs

Veel mensen noemen het verfballen, hoewel dit niet helemaal klopt. De ballen zijn gemaakt van gelatine. Dit wordt ook gebruikt voor omhulsels van capsules (pillen). De eigenschappen hiervan zijn, dat het oplost als het in aanraking komt met water. Het is daarom ook van groot belang, dat je de ballen koel en droog bewaart. Zachte ballen zullen snel kapot gaan in de loop. Er staat namelijk wel 60 bar op zo'n CO2-patroon. Binnenin zit een vloeistof die ook gemaakt is van gelatine, waarbij ze een kleurstofje hebben toegevoegd. De ballen zijn dus biologisch afbreekbaar en tasten daardoor de natuur niet aan. Je kunt ze zelfs opeten (al smaken ze niet zo lekker). Een ander voordeel is, dat je het heel gemakkelijk uit je kleren kan wassen (het is dus geen verf!). De ballen hebben ongeveer een doorsnede van een centimeter (kaliber 0,68).

Lucht - CO2 / HP (fles)

CO2 (koolstofdioxide): De mechanische wapens maken over het algemeen gebruik van een CO2-fles. CO2 heeft als nadeel dat het uitzet bij gebruik en de druk snel afneemt. De marker kan behoorlijk koud aanvoelen na een leg. O-ringen in de marker vinden dit niet echt fijn en zullen dus vaker moeten worden vervangen. Daarnaast heeft de omgevingstemperatuur invloed op de druk in een CO2-fles. Tevens kan bij koud weer het probleem van bevriezing ontstaan.

HP: HP (High Pressure) is een alternatief voor CO2. Ook hier zijn weer varianten. 200 bar (3000 psi) of 300 bar (4500 psi). Het voordeel van HP is dat men meer mee kan nemen, dat het stabiel is bij heftig gebruik en men geen last heeft van de omgevingstemperatuur. Daarnaast schiet het zuiver. Het nadeel hiervan is dat men een compressor nodig heeft of een grote duikfles om te vullen.

Wat voor type wapens oftewel markers bestaan er?

Elektronische markers: elektronische markers hebben als voordeel dat ze meestal veel meer paintballs in korte tijd schieten, tot ongeveer 30 per seconde (magazijn bovenop marker). Op de meeste toernooien is de limiet echter 15 paintballs per seconde en sinds seizoen 2008 is het in Europa (Millennium Series) 12 ballen per seconde. Deze markers hebben dan ook een chip in de grip zitten die je kunt instellen op ramping of semi. Semi bestaat eruit dat je bij elke tik op de trekker een bal wegschiet. Ramping is half semi en half volautomatisch bijv. bij 4x schieten per seconde gaat de marker over op volautomatisch met het ingestelde aantal paintballs per sec. Er bestaat ook de mogelijkheid tot automatisch, maar de schietmogelijkheden zijn afhankelijk van de chip die in de marker zit. Deze heeft meestal ruimte voor 2 vingers en kan dus 2x zo snel schieten doordat men beide vingers kan gebruiken. Bij elektronische is het niet de trekker maar de chip die schiet.

Mechanische markers: mechanische markers schieten meestal niet zo snel doordat ze maar een trekker hebben voor 1 vinger. Mechanische markers zijn niet computergestuurd, dus zonder chip. In mechanische markers zitten meer bewegende delen. Sommige mechanische markers hebben een responsive trigger of een E-grip waardoor dezelfde fire rates te behalen zijn als met een elektromarker. het grote verschil is dat de mechanische markers vaak zwaarder zijn en iets minder zuiver schieten dan de elektromarkers.